Wednesday, December 23, 2015

Pencerahan

Sejak Kitani Berada Di Dalam Bulan Rabiul Awal. I've Been Seeing A Lot Of Posts And Comments Yang Melarang Umat Islam Untuk Meraikan Maulidur Rasul Kerana Ianya Suatu Bidaah Dan Juga Ada Lagi Yang Mengatakan Ianya Bukan Meraikan Hari Lahir Rasulullah Kitani But Hari Wafatnya Beliau. This Was Appalling Kerana Sejak Ku Dari Kecil Lagi Sejak Mula Belajar Ugama Rasulullah Lahir Pada 12 Rabiul Awal. Hairan Kan Adakah Kitani Kembali Ke Kejahilan.???


Okay Just For The Record Never In Any Shape Of Form I'm Attacking His Credibility. I Have To Admit My Level Of Knowledge Dalam Islam Pun Nda Tinggi Dari Buku Lali. But Somehow I Was Just Appalled By This. In Fact Terlalu Banyak Para Para Ustaz Yg Melabel Sambutan Maulidur Rasul Ani Bidaah Dan Berdusa.





Then A Friend Shared A Talk Video By Ustaz Azhar Idrus Explaining This Very Problem. And If You Can't Play The Video A Quick Summary Of The Talk Is On The Post Below The Video. 

Even Dulu When My Sister Post A Status Regarding Acara Dikir Marhaban Di Umah A Person Tegur. Mazhab Apa. Ajaran Siapa. Regarding Ani? Then I Thought Subhanallah. Pasal Ani Pun Kana Argue.

Kekadang Menyedihkan Yang Most Of Us Bertelingkah Pasal Ani. And Then At The End Of The Day Berkeras Mengatakan Yang Kamu Bidaah. Nauzubillahi Minzalik. Sepatutnya Sebelum Kitani Memanggil Seseorang Itu Bidaah. Kitani Harus Paham Apa Itu Bidaah. Apakah Sebenarnya Itu Bidaah. Untuk Penjelasan Yang Lebih Lanjut Abiskita Better Asked Org Yang Lebih Arif.

So Apa Yang dikatakan Oleh Ustaz Azhar Idrus Atu Sudah Cukup Memadai. Kitani Harus Pahami. Sambutan Maulud Tidak Wajib Kerana Tiada Nas Yang Menyuruh Menyambut Akan tetapi Tidak Dilarang Kerana Tiada Nas Yang Melarang Untuk Menyambutnya. Simple Bukan.

Tanya Hati Tani Sendiri. Yang Membari salah Bila Sambutan Maulud. Tani Jadikan Masa Untuk Dating Di Padang. Tani Buat Efergi Kononnya Atu Rasulullah. Atu Sudah Berdosa. Akan Tetapi Jikalau Sambutannya Atu Berbentuk Kepada Salawat Memuji Kebesaran Illahi. Berarak Sambil Bersalawat. Nda Salah. Malah Dapat Pahala Sunat.

I Leave It To U Guys. Kalau Masih Tak Nak Join Pun Silakan. Bukannya Wajib Pun Kan. Yg Penting Tanam Dalam Hati. Rasa Cintakan Rasulullah Dengan Mengikut Ajarannya. Tingkatkan Sikap Perpaduan Di Dalam Ummah. Jangan Kerana Hal Khilafiyah Cemani Ani. Umat Kitani Berpecah Belah. Nauzubillahi Min Zalik.

Til My Next Post.. Take Care Everyone!


"Jangan Sesuka Hati Menuduh Org Bidaah Apabila Kita Sendiri Jahil Mengenainya"

No comments: