Tuesday, December 25, 2012

Me Trying To Help Explain It

So The Hot Things Right Now Is About Greeting Christians With Merry Christmas And Then There Is This Msg Circling Around Twitter, Facebook As Well As Whatsapp.. From First Read Sudah I Realized There Is Something Wrong With This Message Because At The Very End There It Clearly Stated "Barangsiapa Yang Meniru, Mengucapkan Selamat Kepada Agama Lain Bererti Dia Telah Kafir & Neraka Jahanamlah Tempatnya!" Nauzubillah Ya Allah For Me Karas Bah Tu Bahasa Atu.. Sesuka Hati Mengatakan Seseorang Atu Sudah Kafir Kerana Mengucapkan Selamat.. Ya Allah.. Just Imagine Hajat Dihati Kan Ingat Mengingati Sesama Insan.. Akan Tetapi Apabila Ya Salah.. Ya Boleh Menjadi Fitnah.. Kambang Buluku Memikirkannya..

So Here I Am Thinking.. Jikalau Tah Salah Banar2 I Surf The Internet Click A Few Sites Just To Have A Few Information Tentang Sesahihannya..
  • Found A Few Website Stating That Ianya Hanyalah Sesuatu Yang Diharamkan Atas Persepakatan Para Ulama.. Jadinya Ya Difatwakan Menjadi Sesuatu Yang Diharamkan.. But I'm Sorry Ive Lost The Websites That Explain Everything.. But Still I'm Not Satisfied Kerana To Think About It.. Kenapa Brunei 25th Disember Atu Its A Public Holiday Bah.. I Know That Argument Is Kecil.
  •  Found A Few More Websites Stating That Tiada Nas Yang Jelas Daripada al-Quran Dan Hadis Yang Mengharamkan Org Islam Dari Mengucapkan Tahniah Dan Menghadiri Perayaan Bukan Islam. Dan Ianya Adalah Diharuskan. For A Better Read Here Are The Link Blog-1, Blog-2 & Blog-3.
I Can Understand Jua With The First Argument.. Kenapa Ia Menjadi Sesuatu Diharamkan.. Kerana ia Boleh Membuatkan Akidah Kitani Tersasar.. Because Perayaan Dalam Islam Yang Diberikan Oleh Allah Hanya Satu Iaitu Sambutan Hari Raya Aidilfitri Menyambut Kemenangan Org Islam Setelah Sebulan Berpuasa Di Bulan Ramadhan.. Di Takuti Bila Kitani Greet And Berziarah U Knowlah Ada Tia Mereka Yang Ingin Or Try To Twist It.. As An Example They Might Said Eh Dalam Islam Kamu Hanya Boleh Meraikan Hari Raya Saja.. Jadinya Adakah Kamu Mengucapkan Tahniah Kepada Kami Bermakna Yang Kamu Juga Percaya Yang Perayaan Kami Ani Datangnya Dari Tuhan.. So That Is One Example Saja Nauzubillah..

Kesimpulannya Apapun Kitani Buat Seperti Greeting Our Friends, Neighbours In Fact Family Members Biarlah Ia Bermaksud Dengan Sepenuh Keikhlasan Hati. Dan Apapun Yang Tani Buat Janganlah Biarkan Ianya Keluar Ataupun Terpesong Dari Akidah Islam.. That Is More Important.. Dan Sambil2 Atu Jua Bila Tani Greet Dalam Hati Tani Selitkan Doa Untuk Mereka Mendpt Rahmat Dari Allah.. Kerana Kitani Mesti Ingat Nafas Yang Tani Hembus.. Kehidupan Yang Tani Jalani Hari Ke Hari Ani Adalah Pemberian Rahmat Darinya.. Dan Jangan Tani Lupa Tani Doakan Jua Supaya Durg Ani Satu Hari Diberi Hidayah Dari Allah Untuk Menjadi Seorang Muslim.. Amin

Perhatikan firman Allah (bermaksud); “Allah tidak melarang kamu daripada berbuat baik dan berlaku adil kepada orang-orang (kafir) yang tidak memerangi kamu kerana agama (kamu), dan tidak mengusir kamu dari kampung halaman kamu. Sesungguhnya Allah mengasihi orang-orang yang berlaku adil. Sesungguhnya Allah hanyalah melarang kamu daripada menjadikan teman rapat orang-orang yang memerangi kamu kerana agama (kamu), dan mengusir kamu dari kampung halaman kamu, serta membantu (orang lain) untuk mengusir kamu. dan (ingatlah), sesiapa yang menjadikan mereka teman rapat, maka mereka itulah orang-orang yang zalim.”
- (al-Mumtahanah, ayat 8-9)

I Hope This Help A Bit To Clear It Out.. Dan Jikalau Ada Yang Salah Tolong Luruskan Kerana Yang Salah Atu Sememangnya Datang Dari Aku.. Dan Yang Benar Itu Datangnya Dari Allah.. Wallahualam!
TRue To THe BOne!

No comments: